Di Hari Kiamat Nanti Inilah Golongan Umat Islam Yang Akan Diusir Rasulullah!

golongan yang diusir pada hari kiamat

Di Hari Kiamat nanti, Inilah Golongan Umat Islam yang akan Diusir Rasulullah


Kita pastinya akan merasa bangga menjadi umat Rasulullah ﷺ, bukan? Nabi kita itu sangat menyayangi kita. Ia lebih ambil peduli terhadap umatnya daripada dirinya sendiri. Ia selalu memikirkan kesejahteraan umatnya dan ini telah pun terbukti daripada apa yang telah beliau tinggalkan.

Walaupun begitu tidak semua umat Nabi Muhammad ﷺ memperolehi keselamatan. Bahkan, ada satu golongan umatnya yang diusir olehnya pada hari kiamat. Siapakah mereka dan mengapa mereka diusir?

Sahabat Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu mengisahkan, pada suatu hari Nabi ﷺ mendatangi kuburan. Lalu beliau mengucapkan salam, "Semoga keselamatan sentiasa menyertai kalian wahai penghuni kuburan dari kaum mukminin, dan kami insya Allah pasti akan menyusul kalian."

Seterus beliau bersabda, "Aku sangat berharap untuk dapat melihat saudara-saudaraku."

Mendengar ucapan ini, para sahabat kehairanan. Sehingga mereka bertanya, "Bukankah kami adalah saudara-saudaramu wahai Rasulullah?" Rasulullah menjawab, "Kalian adalah sahabat-sahabatku, sedangkan saudara-saudaraku adalah umatku yang akan datang kelak."

Seterusnya para sahabat bertanya, "Wahai rasulullah, bagaimana engkau dapat mengenali umatmu yang sampai ke saat ini belum lagi lahir?" Beliau menjawab, "Menurut pendapat kalian, andai ada orang yang memiliki kuda yang di dahi dan hujung-hujung kakinya berwarna putih dan kuda itu berada di tengah-tengah kuda-kuda lainnya yang berwarna hitam legam, tidakkah orang itu dapat mengenali kudanya?"

Para sahabat menjawab, "Tentu saja orang itu dengan mudah mengenali kudanya." Maka Rasulullah menjawab dengan jawapan mereka dengan bersabda, "Sejatinya umatku pada hari kiamat akan datang dalam keadaan wajah dan hujung-hujung tangan dan kakinya bersinar petanda mereka berwuduk semasa hidupnya di dunia."

Aku akan menanti umatku di pinggir telagaku di alam mahsyar. Dan ketahuilah bahawa akan ada dari umatku yang diusir oleh Malaikat. Sebagaimana seekor unta yang tersesat dari pemiliknya dan mendatangi tempat minum milik orang lain, sehingga ia pun diusir.

Melihat sebahagian orang yang memiliki tanda-tanda pernah berwuduk, maka aku memanggil mereka, "Kemarilah." Namun para Malaikat yang mengusir mereka berkata, "Sejatinya mereka peninggalanmu telah mengubah-ubah ajaranmu."

Mendapat penjelasan seperti ini, maka aku (Rasulullah) berkata, "Menjauhlah, menjauhlah wahai orang-orang yang sepeninggalku mengubah-ubah ajaranku," (Diriwayatkan oleh Al Bukhari dan Muslim). Sumber: muslim.or.id