Perempuan Yang Bergelar Isteri Wajib Baca 10 Sifat Yang Wajib Ada Pada Seorang Isteri

ciri ciri dan sifat isteri solehah

Kehidupan rumah tangga yang harmoni dan bahagia berpunca daripada pemimpin dan pembantunya yang menghuni rumah itu iaitu suami dan isteri. Apabila suami sebagai ketua yang adil dan saksama, manakala isteri pula sangat taat setia dan patuh, maka lengkaplah rumah tangga tersebut diwarnai dengan kegembiraan dan kebahagiaan.

Walau bagaimanapun, tanggungjawab dan peranan seorang isteri sangatlah penting untuk membantu dan menyokong suami dalam rumah tangga. Selain tugas yang perlu dipikul, keperibadian yang baik juga harus ada pada seseorang isteri itu. Malah syurga seorang isteri adalah disebabkan redha suami.

Berikut dikongsikan 10 sifat isteri solehah yang wajib ada pada setiap seorang isteri untuk mengukuhkan lagi ikatan suami isteri dalam sesebuah hubungan dan rumah tangga supaya terus kekal bahagia dan diberkati oleh Allah untuk selamanya.

10 Ciri-ciri & Sifat Isteri Solehah Kepada Suami


1. Isteri yang pandai bersyukur

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan: jika kalian bersyukur, pasti Kami akan menambahkan (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmatKu) maka sesungguhnya azabku sangat pedih" (QS. Ibrahim: 7).

2. Isteri yang tawakal kepada Allah

"Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya." (QS. Ath Thalaq: 3).

3. Isteri yang baik agamanya

"Pilihlah isteri kerana agamanya, nescaya kamu beruntung" (HR. Al Bukhari dan Muslim).

4. Isteri yang banyak beristighfar

"Maka aku katakan kepada mereka, ‘Mohonlah ampun kepada Tuhanmu’, sesunguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) sungai-sungai untukmu" (QS. Nuh : 10-12).

5. Isteri yang sukakan silaturahim

"Siapa yang suka dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya hendaklah dia menyambung silaturrahim." (HR. Al Bukhari dan Muslim).

6. Isteri yang suka bersedekah

"Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa saja yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Kaya lagi Maha Mengetahui." (QS. Al Baqarah: 261).

7. Isteri yang bertakwa

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan jalan keluar baginya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka" (QS. At Thalaq: 2-3).

8. Isteri yang selalu mendoakan suaminya

"DanTuhanmu berfirman: Berdoalah kepadaKu nescaya Aku kabulkan" (QS. Ghafir: 60).

9. Isteri yang gemar solat dhuha

Allah ‘Azza wa Jalla berfirman, "Wahai anak Adam, janganlah engkau luput dari empat rakaat di awal harimu, nescaya Aku cukupkan untukmu di sepanjang hari itu." (HR. Ahmad).

10. Isteri yang taat dan melayani suaminya

Salah satu kewajipan isteri kepada suami adalah mentaatinya. Semua perintah suami tidak dibantah dan langsung tidak membantah begitu juga tidak menderhakai Allah dan RasulNya, seorang isteri adalah wajib mentaati suaminya.

isteri yang solehah kepada suami

Semoga perkongsian 10 sifat isteri solehah yang wajib diketahui oleh semua isteri ini akan membantu anda untuk menjadi seorang isteri yang lebih baik untuk terus taat kepada suami yang dikasihi dan juga taat kepada suruhan Allah SWT. Semoga bermanfaat.

Sumber gambar daripada Facebook.