Doa Menghilangkan Stress, Penenang Hati, Sedih & Gelisah

doa untuk hilangkan stress

Dalam dunia ini pastinya setiap orang mempunyai masalah tersendiri dan tidak akan lari dari buat sebarang kesilapan serta tidak dapat lari daripada ditimpa sebarang musibah dan masalah. Kerana itu ada ketika manusia akan merasa stress atau tertekan, lemah, kecewa, terluka, sedih, gelisah, takut dan menangis sehingga tidak lagi mampu untuk hadapi ujian Allah.

Sebagai umat Islam, percayalah setiap satu masalah pasti ada jalan penyelesaian dan tiada satu perkara pun yang tak dapat diselesaikan dengan bantuan Allah SWT malah tiada apa pun yang dapat menandingi kehendak Allah, oleh itu kita wajib berdoa dan berbagai doa-doa dan zikir dari ayat Al-Quran yang boleh diamalkan.

Doa itu adalah senjata orang mukmin dan dengan berdoa ia dapat memberikan kekuatan kepada sesiapa saja yang lemah malah akan membuatkan orang lain tidak percaya dengan kekuatan kita berserta keyakinan yang tinggi dan juga memberikan keberanian kepada mereka yang dalam ketakutan, itulah keberkatan doa.

Doa Menghilangkan Stress, Penenang Hati, Sedih & Gelisah


Doa Hilangkan Stress

doa menghilangkan kesedihan dan kesusahan

Maksud Dalam Rumi:

"Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari menemui penderitaan, dari takdir yang buruk & dari keberhasilan musuh."

– Sahih Bukhari

Doa Kuatkan Hati

doa tenangkan hati dan kuatkan hati rumi

Maksud Dalam Rumi:

"Wahai Rabb Yang Maha Hidup, wahai Rabb Yang Berdiri Sendiri tidak memerlukan segala sesuatu, dengan rahmat-Mu aku meminta pertolongan."

– Hadis Riwayat Tirmidzi

Doa Hilangkan Kesedihan & Kesusahan

doa ketika sedih

Maksud Dalam Rumi:

"Wahai Tuhanku, tiada kemudahan melainkan apa yang Engkau jadikan mudah dan perkara yang susah boleh Engkau jadikan mudah apabila Engkau mengkehendakinya."

– Sahih Ibnu Hibban

Doa Mengelakkan Hutang Yang Banyak

doa mengelakkan dan bebas daripada hutang

Maksud Dalam Rumi:

"Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah, aku berlindung daripada sifat lemah dan malas, dan aku berlindung padamu dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang."

– Sahih Bukhari

Doa Ketika Menghadapi Kesulitan

doa ketika ditimpa kesulitan yang sangat berat

Maksud Dalam Rumi:

"Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari pada orang-orang yang menganiaya diri sendiri."

– Surah Al-Anbiya’ Ayat 87

Doa Untuk Kecerdikan

doa untuk kecerdasan fikiran dan minda

Maksud Dalam Rumi:

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku, dan mudahkanlah bagiku urusanku, dan lancarkanlah lidahku supaya mereka faham ucapanku."

– Surah Taha Ayat 25-28

Doa Penerang Hati

doa penerang hati dan dipermudahkan urusan

Maksud Dalam Rumi:

"Cukuplah Allah sebagai Pelindung kami."

– Surah Al-Imran Ayat 173

Zikir Penerang Hati


Sabar dan Positif Hadapi Ujian Allah

Sebagai seorang manusia pasti setiap daripada kita ada ketika merasa kecewa yang teramat sangat dengan keadaan dan situasi yang kita hadapi. Namun, percayalah semua itu adalah ujian daripada Allah SWT yang ingin menguji kekuatan hambaNya supaya kita semua kembali meminta pertolongan dan mengadu serta berserah kepadaNya.

Apa yang paling penting walau sekuat mana tekanan atau stress yang kita hadapi, sesedih mana pun kecewa di hati dan sesakit mana pun di hati, ingatlah sabar adalah wajib bagi kita sebagai orang Islam. Berdoalah dan mengadulah tanpa rasa malu kepada Allah kerana hanya Dia Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Mulai sekarang, marilah kita semua mengamalkan 7 doa pendek ini iaitu untuk menghilangkan stress, sedih, marah, gelisah, takut dan semua perkara yang tidak baik atau negatif dalam diri kita. Jadikanlah semua doa ini sebagai satu amalan, insya Allah berkat usaha dan amalan kita pastinya Allah memberikan bantuan dan perlindungan. Semoga bermanfaat. - Facebook & ilmualam.com