Petua Awet Muda & Doa Kecantikan Wajah Cara Islam

doa agar wajah berseri dan bercahaya

Memang benar ramai wanita yang amat mementingkan penampilan dan kecantikan, malahan umur semakin meningkat pun terus jaga badan dan kulit agar selalu kelihatan cantik, awet muda dan muka berseri. Apatah lagi jika perempuan itu adalah seorang isteri, ia memang wajib untuk wanita berhias di depan suami sendiri.

Setiap wanita kebanyakannya sentiasa mengambil berat tentang kecantikan diri dan bagi mereka wajah yang bersih tiada jerawat atau jeragat, kulit yang cantik dan badan yang ramping itu sudah memadai untuk kelihatan cantik yang dihiaskan untuk seorang suami.

Walau bagaimanapun, ada juga yang hanya mementingkan kebersihan saja tetapi tidak menjaga kecantikan diri luar dan dalam seperti wajah yang kusam, rambut yang kusut masai dan kelihatan tua sehinggakan sekali ditegur suami barulah kelam kabut menjaga penampilan. Mengapa?

Sebaiknya, untuk semua wanita, perempuan atau isteri, tanyalah pada diri anda sendiri, sejauh mana anda menjaga kecantikan diri sendiri dan tidakkah anda ingin dilihat cantik setiap masa dan awet muda dari usia sebenar? Apakah rahsia untuk awet muda sepanjang masa?

Doa Penyeri Wajah & Petua Awet Muda


doa awet muda dan kecergasan

Adakah anda sudah cukup cantik untuk berhias di hadapan suami? Adakah suami anda berpuas hati dengan penampilan diri anda yang anda tunjukkan? Walau apa sekalipun jawapan anda, adalah penting bagi seorang isteri menjaga kecantikan diri dan sentiasa kelihatan muda agar sentiasa disayangi dan dicintai suami.

Untuk kelihatan cantik dan awet muda, kami kongsikan di sini beberapa petua rahsia awet muda dan juga beberapa doa-doa untuk kelihatan cantik yang didapati daripada beberapa surah ayat suci Al-Quran yang amat baik untuk diamalkan oleh sesiapa saja sama ada lelaki atau perempuan.

Jika anda ingin nampak muda, sebenarnya anda tidak perlu bergantung dengan mana-mana produk kecantikan semata-mata kerana berbagai cara dan petua yang telah diajarkan dalam Islam untuk kita tampil cantik dan sentiasa muda.

1. Minum Air Suam Ketika Bangun Tidur

doa agar wajah cantik seperti bidadari

Sebaik saja bangun tidur pada waktu pagi, anda boleh minum air suam terlebih dahulu sebelum bangun untuk melakukan perkara-perkara lain. Anda disarankan minum air suam dengan cara membiarkan air berada di dalam mulut dalam 10 saat sambil berselawat sebanyak tiga kali seterusnya telan.

Dikatakan air liur basi juga mempunyai enzim yang boleh dijadikan sebagai ubat untuk kesihatan tubuh badan kita terutama untuk kesihatan kulit muka. Mungkin ada betulnya dan tidak salah jika kita amalkan, bukan?

Anda juga boleh mengamalkan petua Nabi Muhammad SAW iaitu dengan meminum segelas air suam yang dicampurkan dengan sedikit madu. Ramai yang tahu bahawa madu adalah penawar segala penyakit di dunia ini.

2. Urut Wajah Dengan Air

doa nabi yusuf menaikkan seri wajah

Petua ini memerlukan anda mengurut wajah dengan menggunakan air dari bawah dagu sehingga ke dahi sambil berselawat sebanyak tiga kali. Urutan pula perlu dimulakan dari bawah terlebih dahulu bukannya dari atas ke bawah.

Sekiranya di urut dengan bermula dari atas ke bawah, dikatakan kulit muka anda akan menjadi cepat berkedut atau semakin ada kedut-kedutan yang menunjukkan ketuaan seseorang di bahagian muka. Sebaiknya diamalkan dengan cara yang diterangkan di atas.

3. Membaca Surah Al-Waqiah Ayat 35-38

petua awet muda surah al waqiah

Anda harus mengamalkan bacaan surah Al-Waqiah di dalam hati setiap kali anda mandi. Anda harus membaca surah ini ketika mula-mula air dicurahkan ke atas kepala iaitu curahan air yang pertama.

Jika anda mandi menggunakan paip atau shower, anda disarankan membaca surah ini ketika air mula menyentuh kepala. Pastikan jirusan hanya air yang pertama dan dalam masa yang sama membaca surah Al-Waqiah ayat 35 hingga 38 seperti yang dipaparkan di bawah.


4. Amalkan Bacaan Surah Yusuf

doa pemanis wajah untuk wanita lelaki

Setiap hari selepas selesai menunaikan solat Subuh, anda harus membaca surah Yusuf berserta meminum air suam sebanyak tiga teguk sahaja. Amalan ini wajib dilakukan dengan jujur dan ikhlas. Insya Allah, berkat amalan ini, wajah anda akan kelihatan jauh lebih muda daripada usia anda yang sebenar.


5. Bacaan Doa dan Selawat Nabi

petua awet muda agar terlihat cantik dimata semua orang

Ketika anda berada di hadapan cermin setiap kali untuk menghiaskan diri, anda perlu membaca doa dan selawat ke atas kedua-dua tapak tangan dan kemudian disapukan ke muka sambil berniat di dalam hati agar wajah anda diindahkan atau dicantikkan sepertimana wajah Nabi Yusuf.

Doa ini perlu diamalkan pada setiap pagi iaitu :

"Segala puji-pujian bagi Allah sebagaimana Engkau telah mencantikkan diriku dan juga akhlakku. Semoga Engkau menjauhkan wajahku daripada api neraka".

6. Jangan Tinggalkan Solat

petua awet muda dan muka berseri

Solat adalah perkara utama yang wajib anda titikberatkan dan sebagai orang Islam anda tidak boleh meninggalkan solat lima waktu sekiranya anda ingin awet muda dan cantik seperti mana yang anda kehendaki.

Solat adalah perkara yang wajib dalam agama Islam. Air sembahyang atau wuduk yang disapukan ke wajah pada setiap hari sebanyak lima waktu itulah adalah pencuci muka yang paling berkesan untuk serikan wajah sesiapa saja termasuk hati kita sendiri.

Jadi, mulai daripada sekarang, jika anda ingin menjaga kecantikan dan penampilan agar selalu nampak cantik dan muda daripada usia sebenar, anda boleh mengamalkan semua petua awet muda dan juga doa-doa kecantikan yang telah dikongsikan daripada laman Facebook. Semoga bermanfaat.