Doa Mohon Allah SWT Tetapkan Hidayah dan Taufik-Nya Kepada Kita

doa meminta petunjuk dan hidayah

Adakah perlu untuk kita memohon hidayah daripada Allah setiap hari? Apakah wajib untuk kita meminta dan doa tetapkan iman kita? Walau bagaimanapun, hidayah itu milik Allah SWT.

Sesiapa sahaja yang diberikan hidayah oleh Allah pastinya tidak ada seorang pun yang akan boleh menyesatkannya. Oleh itu, adalah wajib untuk kita meminta, merayu, memohon dan berdoa kepada Allah untuk diberikan hidayah serta apa saja kebaikan untuk diri, keluarga dan sebagainya.

Setiap orang daripada kita wajib meminta kepada Allah agar terus dibimbing ke arah kebaikan serta untuk mengukuhkan keimanannya supaya mampu untuk meningkat amal yang soleh berserta tutur katanya dengan akhlak yang mulia untuk menghadapi berbagai cabaran dan masalah di dunia dan akhirat.

Doa Mohon Allah Tetapkan Iman dan Hidayah


Berikutkan kami kongsikan beberapa doa penting untuk kita memohon rahmat Allah, diberikan hidayah serta doa meneguhkan hati untuk menghadapi dugaan dan cabaran di dunia dan akhirat.

1. Doa Mohon Rahmat Allah

doa menguatkan iman kepada Allah

Maksud Dalam Rumi :

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; kerana sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (kurnia)." (Surah Ali Imran ayat 7)

2. Doa Mohon Teguhkan Hati Kepada Agama

doa untuk mendapat taufik dan hidayah

Maksud Rumi :

"Wahai Zat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu." (HR. Ahmad dan at Tirmidzi)

3. Doa Mohon Hati Mentaati Allah SWT

doa tetapkan iman

Maksud Rumi :

"Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadamu." (HR. Muslim)

Keterangan:

Ketiga-tiga doa-doa yang dikongsikan di atas adalah doa yang dipetik dari sumber Al Quran dan juga sunah sahih. Oleh itu adalah wajib bagi seorang Islam untuk menghafal, mengamalkan dan memunajatkannya kepada Allah setiap waktu.

Kerana apa saja yang terpelihara atau pun tercabutnya hidayah adalah terletak kepada kehendak dan kekuasaan Allah. Apabila Allah memberikan dan meneguhkan hidayah, tidak ada apa pun yang dapat menyesatkan seseorang itu.

Firman Allah SWT

doa kuatkan iman rumi ketetapan iman

Dalam ketiga-tiga doa di atas adalah cara untuk meminta dan memohon kepada Allah agar dapat meneguhkan dan menjaga serta memelihara hati. Hati seseorang itulah yang akan menentukan baik buruk amalan dan perbuatan seseorang. Ia umpama satu pusat takwa dan hidayah, walau bagaimanapun ia juga menjadi pusat kekufuran dan kesesatan.

Rasulullah SAW bersabda:

doa ditetapkan hati

Sedangkan hati setiap seseorang berada di bawah kendalian Allah ‘Azza Wa Jalla. Nabi SAW bersabda maksudnya ;

"Sesungguhnya hati anak Adam (manusia), semuanya berada di antara dua jari dari jari-jemari Allah, laksana hati yang satu, Dia arahkan ke mana sahaja yang Dia kehendaki." (HR. Muslim)

Dalam riwayat at Tirmidzi dari hadis Malik bin Anas, Rasulullah SAW bersabda ;

"Sesungguhnya hati itu berada di dua jari dari jari-jari Ar Rahman, Dia membolak-balikkan sekehendak-Nya."

Dalam riwayat Ahmad, "Jika Dia berkehendak (untuk menjadikannya sesat) maka akan disesatkan-Nya dan jika berkehendak ditetapkan iman maka akan tetap diteguhkan di atas petunjuk."

Sedangkan sesiapa yang hatinya dijaga oleh Allah dengan hidayah, tiada seorang pun yang boleh menyesatkannya.

مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ

"Sesiapa yang diberi hidayah oleh Allah maka tidak seorangpun yang boleh menyesatkannya. Sebaliknya, siapa yang disesatkan oleh Allah maka tiada seorangpun yang boleh memberinya petunjuk." (HR. Ahmad, Abu Daud, at Tirmidzi dan lainnya)

Oleh sebab itu, kita wajib sentiasa dan selalu memohon kepada Allah SWT supaya tidak menjadikan diri kita sesat hati setelah Dia memberi petunjuk dan hidayah. Kita juga wajib memohon untuk mendapat rahmat dari sisi-Nya tanpa rasa jemu kerana sesungguhnya Dia Zat Maha Pemberi, Pengasih dan Penyayang.


Cara Untuk Mendapatkan Hidayah Daripada Allah SWT

  • Selalu berdoa memohon hidayah dari Allah SWT
  • Taat semua perintah Allah
  • Tidak tinggal solat lima waktu
  • Selalu jauhi larangan Allah
  • Menjaga hubungan sesama manusia
  • Menjaga akhlak
  • Jauhi pergaulan bebas
  • Menuntut ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah
  • Bergaul dengan orang alim ulama
  • Membaca Al-Quran serta hayati dan amalkan isi kandungannya

Semoga perkongsian doa-doa memohon kepada Allah agar diberikan hidayah dan petunjuk serta doa tetapkan iman berserta doa-doa berkaitan akan dapat dimanfaatkan sepenuhnya untuk sesiapa saja umat Islam di dunia ini. Semoga bermanfaat. - ilmualam.com