7 Amalan Yang Pahalanya Terus Mengalir Berterusan Tanpa Henti

pahala yang terus mengalir disebut

7 amalan pahala yang terus mengalir berterusan walaupun orang yang melakukan amal jariah tersebut meninggal dunia. Inilah kelebihan amal jariah dalam Islam iaitu antaranya sedekah, menderma, membantu mereka yang memerlukan, mengajar ilmu dan sebagainya yang sememangnya amat disukai Allah SWT.

Amal jariah adalah cara untuk mendapatkan pahala yang berterusan dan pahala itu umpama sungai yang terus mengalir airnya tanpa henti yang mana air adalah sumber yang amat diperlukan oleh setiap orang di dunia ini. Ini dibuktikan dengan hadis yang amat terkenal dari Abu Hurairah yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda;

"Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga jenis perbuatan iaitu sedekah jariah, ilmu bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakannya." (Hadis Riwayat Muslim).

Walau bagaimanapun, masih ada beberapa lagi perbuatan lain yang tergolong dalam amal jariah dan apa saja amalan yang menjurus ke arah kebaikan adalah amat dituntut oleh agama Islam. Berikutnya adalah 7 amalan pahala mengalir berterusan yang harus kita ketahui dan juga boleh kita amalkan nanti.

7 Amalan Pahala Mengalir Berterusan


1. Mendirikan Masjid

hadis 3 perkara yang ditinggalkan selepas mati

Sesiapa saja yang seikhlas hati mendirikan masjid walau sekecil manapun, dia tetap akan mendapat pahala berterusan setelah masjid berkenaan digunakan oleh orang ramai untuk membuat amal dan ibadah. Malah ganjaran daripada Allah SWT adalah sebuah rumah di syurga kepada mereka yang membina masjid. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim).

2. Mengalirkan Air Sungai Untuk Orang Ramai

amalan pahala berterusan

Sesiapa saja yang membantu mengalirkan air sungai yang bersih dengan keikhlasan atau pun menggalikan perigi untuk kepentingan orang ramai. Walaupun selepas kematiannya air itu tetap terjaga dan terus digunakan ramai orang begitulah juga pahalanya berterusan umpama air sungai yang mengalir tanpa henti.

Malah semakin ramai orang yang memanfaatkan telaga atau sungai tersebut, semakin banyaklah ia tetap menerima pahala di akhirat nanti. Rasulullah SAW bersabda; "Barangsiapa yang membina telaga dan diminum oleh jin atau burung yang dahaga, maka Allah akan memberikannya pahala di hari kiamat kelak." (Hadis Riwayat Ibnu Khuzaimah & Ibnu Majah)

3. Mashaf atau Mushaf (Kitab atau Al-Quran Yang Diwariskan)

Cara mudah dapat pahala berlanjutan

Sesiapa yang menulis atau mewariskan Al-Quran, Kitab Tafsir Al-Quran dan Mashaf iaitu buku-buku agama kepada orang ramai yang memerlukan untuk kebaikan sama ada ahli keluarga, untuk sekolah-sekolah agama dan Maahad Tahfiz serta perpustakaan awam. Selagi semua pemberiannya itu dibaca dan digunakan sebagai bahan rujukan, dia akan mendapat pahala yang berterusan.

4. Harta Yang Disedekahkan

Amalan sedekah jarian

Sesiapa yang sedekah dengan ikhlas hati sebahagian daripada harta bendanya pastinya mendapat pahala yang berlipat ganda. Maksud sedekah harta adalah termasuk mewakafkan tanah untuk pendidikan Islam, tanaman yang menghasilkan buah-buahan, tanah perkuburan, rumah anak yatim, maahad tahfiz dan rumah orang-orang tuan. Selagi harta itu dimanfaatkan selagi itu dia mendapat pahala yang terus mengalir.

5. Mereka Yang Memberikan Ilmu

Contoh sedekah yang boleh diamalkan

Sesiapa yang mengajar atau memberikan ilmu pengetahuan yang amat bermanfaat sama ada melalui pendidikan formal seperti sekolah, universiti dan institusi. Begitu juga pendidikan tak formal seperti tazkirah, perbincangan ilmiah melalui ceramah, masjid, dakwah, program motivasi, tarbiah dan lain-lain yang seumpamanya.

Kategori ini juga termasuk mereka yang menulis buku-buku yang berkualiti dan berilmu, kitab-kitab agama dan juga mereka yang menyebarkan pengetahuan melalui artikel-artikel keagamaan sama ada di laman sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter, blog, website dan sebagainya. Sesungguhnya pahala itu tetap ada serta berterusan.

6. Anak Yang Soleh

Cara mudah untuk dapatkan pahala

Mereka atau ibu bapa yang meninggalkan anak yang soleh yang diberikan didikan yang baik dan berpengetahuan agama yang sering membuat kebaikan di dunia serta memperbanyakkan ibadat dan ibadah, yang sering beristighfar dan juga sering mendoakan kebaikan untuk kedua-dua ibu bapanya. Doa seorang anak yang soleh kepada orang tuanya amat mustajab di sisi Allah SWT.

7. Rumah atau Penginapan Disediakan Untuk Musafir

7 amalan pahalanya terus mengalir selepas mati

Membina atau menyediakan rumah musafir dan pondok atau seumpamanya untuk para musafir yang ingin berteduh untuk ke jalan kebaikan adalah satu amalan yang amat dituntut dalam Islam. Jika setiap orang yang menggunakan penginapan tersebut sama ada untuk rehat sekejap atau ingin bermalam dengan tujuan kebaikan bukannya untuk maksiat, pastinya pahala yang besar berterusan akan dapat kepada sesiapa yang membinanya seikhlas hati.

Kategori ini juga termasuk kepada mereka yang membina sebarang wakaf, pondok, tempat menunggu bas atau seumpamanya yang tidak dibina oleh kerajaan, tentunya pahala itu juga akan terus mengalir kepada orang yang membinanya atau yang mengeluarkan perbelanjaan untuk pembinaan tersebut.

Kesimpulan

Sebenarnya dengan bersedekah dapat membantu diri kita setelah kita meninggal dunia iaitu di alam kubur yang mana kita terhindar daripada panasnya keadaan kubur malah terasa lapang dan diberikan keistimewaan kerana berkatnya bersedekah ketika hidup di dunia.

Rasulullah SAW bersabda dengan maksudnya ; "Sesungguhnya sedekah itu benar-benar dapat memadamkan haba panas kubur bagi pelakunya, sesungguhnya oranng mukmin kelak di hari kiamat hanyalah bernaung dalam naungan sedekahnya." (Hadis Riwayat Al-Tabrani)

Walau bagaimanapun, harus diingat setiap sedekah yang ingin kita berikan haruslah dengan penuh keikhlasan bukannya atas sebab untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain atau mempunyai sebab-sebab tertentu. Jika tiada keikhlasan pastinya setiap sedekah anda itu hanyalah sia-sia malah mendapat dosa.

Islam menegah umatnya yang mempunyai sifat kedekut atau bakhil, terlalu mencintai nikmat dunia sehingga alpa asal usul dan juga tidak prihatin terhadap golongan-golongan yang memerlukan bantuan daripada kita. Jika anda salah seorang daripadanya, buangkanlah sifat-sifat yang tidak baik ini dengan segera kerana semuanya masih belum terlambat.

Marilah kita sama-sama memperbaiki diri kita untuk menuju ke jalan Allah dan amalkanlah sedekah walaupun bukan dengan wang ringgit sebagai contoh tenaga misalnya. Walau sesiapa pun kita, miskin atau kaya, kita wajib bersedekah dan jadikan ia sebagai satu amalan yang wajib kita lakukan. Semoga perkongsian 7 amalan pahalanya terus mengalir dan berterusan ini akan memberikan anda ilmu dan pengetahuan. Semoga bermanfaat.  - ilmualam.com