Ini Sebab Mengapa Rasulullah Suruh Bersihkan Tempat Tidur Sebelum Tidur

Adab tidur mengikut sunnah nabi

Sudahkah anda membiasakan diri dengan membersihkan atau mengibaskan tempat tidur anda dengan kain atau sarung sebelum anda baring dan tidur di atasnya di bilik tidur? Pastinya sebelum tidur anda akan membaca Bismillah sebelum melelapkan mata, bukan?

Tahukah anda mengapa Rasulullah SAW menyuruh semua umatnya membersihkan tempat tidur terlebih dahulu sebelum tidur sama ada di atas tilam atau apa saja tempat tidur? Mungkin ada yang masih tak tahu dan tak mengamalkan sunnah Nabi yang amat baik diamalkan ini.

Rasulullah Suruh Bersihkan Tempat Tidur


Sememangnya ada kajian yang berkaitan dengan tempat tidur serta ada fakta saintifik disebaliknya yang mengaitkan dengan kesihatan tubuh badan kita. Dan apakah ada rahsia tertentu yang berkaitan dengan alam ghaib mengaitkan dengan perkara ini yang akan memudaratkan kita?

Disebabkan perkara itulah kita tidak boleh mengambil mudah atau memandang remeh tentang sunah sebelum tidur dan sebaiknya kita perlu mengambil tahu agar kita tidak membuat kesilapan yang berulang di masa akan datang. Dari sahabat Abu Hurairah ra Rasulullah Shallahu ‘alaihi wasallam bersabda;

"Apabila salah seorang dari kalian ingin berbaring di tempat tidurnya, hendaklah ia kibas-kibas tempat tidurnya itu dengan sarungnya (kain). Kerana dia tidak tahu apa yang terjadi pada tempat tidurnya setelah ia tinggalkan sebelumnya." (HR Bukhari Muslim)

bersihkan tempat tidur sebelum tidur

Hadis lain sebagai tambahan "Bagi orang yang bangun dari tempat tidurnya kemudian kembali lagi maka dianjurkan untuk mengibasinya kembali." (Sebagaimana hadis riwayat Tirmidzi. 3410)

Sekurang-kurangnya kita ada dua alasan yang munasabah dan amat penting yang menyebabkan kita perlu mengibaskan kain sarung ke atas tilam yang akan kita tiduri itu:

1. Adanya kuman penyakit yang hinggap di tilam, bantal dan selimut yang kita gunakan Malah setiap orang yang tidur di atas tilam pastinya ada sel-sel mati di tubuhnya yang jatuh atau melekat di tempat tidur dan pada ketika seseorang itu terjaga dari tidurnya sel-sel tersebut akan tertinggal di situ.

Ketika orang tersebut tidur semula tapi tidak terlebih dahulu membersihkan tilam yang akan ditidurnya itu, berkemungkinan besar adanya kuman tidak terlihat yang akan memakan sel-sel mati tersebut di atas tilam, selimut dan bantal yang kita gunakan tersebut.

Oleh kerana sebab itulah adalah sangat penting untuk kita mengibaskan katil atau tilam yang akan kita tidur itu terlebih dahulu sebelum tidur bagi memastikan segala kuman atau apa saja yang tidak kita nampak itu hilang dan tidak berada di tempat tidur.

2. Mungkin adanya makhluk halus atau makhluk ghaib yang tidur di atas katil tersebut yang tidak dapat  dilihat dengan mata kasar iaitu jin jahat atau syaitan dan iblis. Tidak ada satu tilam atau tempat tidur pun yang terbentang di dalam satu rumah yang tidak ditiduri oleh manusia, kecuali syaitan akan tidur di atas tilam tersebut.

Orang yang beriman kepada yang ghaib pasti menyedari bahawa kita hidup bersama dengan makhluk ciptaan Allah yang lain yang tak terlihat dengan mata kasar. Oleh sebab itu melakukan sunah Nabi dengan mengibas-ngibaskan tempat tidur dengan kain sarung sebelum tidur sambil membaca Bismillah atau doa sebelum tidur adalah sangat digalakkan.

Amalan dan Doa Sebelum Tidur


Insya Allah kita akan berjaya serta mampu mengelakkan atau menghindari diri kita daripada sebarang gangguan jin, dan godaan iblis dan syaitan yang terkutuk. Inilah antara sunnah yang amat mudah dilakukan yang mempunyai kelebihan dan fadilat sangat besar. Wallahualam.

Mulai hari ini, mari kita amalkan dalam kehidupan seharian kita sebelum tidur iaitu dengan mengibaskan semua tempat tidur kita sama ada di atas tilam atau apa saja jenis tempat tidur sebelum kita menghempaskan badan untuk menghilangkan penat dan mengantuk. Semoga bermanfaat. - Facebook