Surah An-Nisa Rumi dan Jawi (Maksud & Terjemahan An-Nisaa')

surah an nisaa rumi dan terjemahan

Surah An-Nisa (Surah Madaniyyah) terdiri daripada 176 ayat yang kedua terpanjang selepas surah Al-Baqarah. Diberikan nama An Nisaa kerana di dalam surah ini banyak menceritakan tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan wanita.

Surah An-Nisaa' ini juga berbeza daripada surah-surah yang lain kerana ia lebih banyak menceritakan tentang wanita dan begitu juga dengan surah At Thalaq yang turut sama membicarakan tentang wanita namun surah An-Nisa ini lebih menyeluruh dan lengkap.

Antara penjelasan yang dinyatakan dalam surah An-Nisa adalah tentang bagaimana wanita yang diciptakan daripada tulang rusuk lelaki, menjaga hak wanita yang yatim, cukup menikahi seorang wanita sahaja apabila bimbang tidak dapat berlaku adil secara lahiriah.

Dan juga tentang hak memperoleh mahar atau mas kahwin dalam perkahwinan, wanita diberikan bahagian daripada harta warisan, suami diperintahkan untuk berlaku baik  terhadap isterinya, suami tak boleh membenci isterinya dan tetap harus berlaku baik terhadap isterinya walaupun dalam keadaan tidak menyukainya.

Serta apabila seorang suami bercerai dengan isterinya, dia t idak boleh meminta kembali mahar yang pernah diberikan kepada isterinya, termasuk pemuliaan terhadap wanita adalah diharamkan bagi mahram si wanita kerana nasab atau pun penyusuan untuk menikahinya.

Surah An-Nisa dan Terjemahan Rumi


Berikut dikongsikan surah An-Nisa berserta tafsir atau terjemahan rumi dan jawi dalam bentuk video, gambar, PDF dan juga audio Mp3 yang boleh anda download secara keseluruhan tanpa perlu meminta kebenaran.

Full Video Surah An-Nisa dan Terjemahan Bahasa Melayu


Surah An-Nisa Jawi dan Rumi Bergambar

Anda juga boleh download setiap gambar surah An-Nisa ini tanpa perlu meminta kebenaran. Manakala untuk terjemahan Bahasa Melayu atau tafsir surah An-Nisaa' rumi dan jawi ini, anda perlu download melalui link yang disediakan di bawah.

Surah An-Nisa Ayat 1 - 176

terjemahan surah annisa

surah an nisa jawi

surah annisa jawi

annisa ayat 34

surah an nisa ayat 164

ayat 84

ayat 3

Al quran Annisa

Annisa ayat 1

an nisa ayat 10

an nisa terjemahan rumi

annisaa rumi

maksud an nisa

makna an nisa

an nisa dan  terjemahannya

an nisa dan maksudnya

surat annisa

surah tafsir an nisa

surah tafsir

rumi annisa

an nisa rumi

jawi annisa

rumi annisa

surah pasal perempuan

surah tentang wanita

surah ke 4

Al-Quran Annisa

kebaikan al quran

sejarah an nisaa

surah annisa ayat terakhir

Baca : Surah Al-Imran

Surah An-Nisa Mp3

Berikut adalah surah An-Nisa dalam bentuk audio Mp3 yang boleh anda download jika diperlukan. Surah An-Nisaa' Mp3 ini adalah hasil bacaan yang merdu daripada Misyari Rashid Alafasy yang sememangnya amat dikenali ramai.

Semoga perkongsian surah An-Nisa rumi dan jawi berserta tafsir atau terjemahan maknanya dapat memberi manfaat kepada anda dan sesiapa saja yang memerlukan surah ini. Semoga kehidupan kita semua diberkati Allah SWT. - ilmualam.com