Doa Untuk Membayar Hutang Agar Dipermudahkan Oleh Allah SWT

Doa lunas hutang

Dalam kehidupan seharian kita pasti tidak akan terlepas daripada menghadapi berbagai masalah yang datang dan pergi. Inilah lumrah alam yang harus dihadapi oleh semua orang dan masalah kewangan iaitu hutang tentunya terus membelenggu mereka yang berhutang dan memikirkan siang dan malam bagaimana cara untuk membayar hutang dengan mudah.

Sebesar mana pun masalah yang kita hadapi dan sesusah mana pun keadaan kewangan kita, adalah wajib untuk kita berusaha dan terus memanjatkan doa serta bertawakal kepada Allah SWT agar dipermudahkan untuk kita membayar hutang. Terus berdoa memohon kepadaNya agar kita dapat selesaikan hutang sebelum kita menutup mata.

Dalam Islam membuat sebarang pinjaman untuk berhutang adalah dibenarkan dengan syarat hutang tersebut tidak mempunyai unsur-unsur riba dan ada perjanjian yang nyata untuk tempoh membayar semula dan turut mempunyai dua orang saksi ketika pinjaman tersebut dilakukan.

doa bebas hutang

Risiko menanggung hutang berkenaan selain memikul tanggungjawab untuk membayarnya adalah bahaya yang amat besar yang akan menimpa pada si penghutang sekiranya hutang itu tidak dibayar. Perkara ini ada disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Tirmidzi dan Ibnu Majah, Sabda Rasulullah SAW ;

"Roh seseorang mukmin itu tergantung-gantung (yakni dihalang daripada tempat yang mulia) dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dilunaskan."

Dalam hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Umar radiallahuanhu, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :

"Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambilkan (ganti) daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham." (Hadis Riwayat Ibnu Majah).

Oleh disebabkan betapa pentingnya hutang itu wajib dibayar disamping kita terus berusaha mencari duit yang secukupnya untuk selesaikan hutang-hutang berkenaan, kita amat digalakkan untuk terus berdoa dan meminta kepada Allah SWT supaya dipermudahkan untuk membayar hutang.

Doa Untuk Membayar Hutang


Ketika zaman Rasulullah dahulu, sahabat-sahabat Rasulullah sendiri juga ada membuat pinjaman kewangan iaitu berhutang dengan orang Yahudi Madinah tanpa riba kerana amat memerlukan atau terdesak menyebabkan mereka terpaksa berhutang.

Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al- Tabrani dengan sanad yang jayyid dalam Bab Doa, Saidina Muaz r.a. pernah mengadu kepada Nabi SAW tentang hutangnya kepada seorang Yahudi. Nabi SAW terus mengajarnya membaca ayat 26-27 Surah Ali-Imran untuk melunaskan hutang-hutangnya yang ditanggung itu.

doa bayar hutang ajaran nabi

Firman Allah SWT maksudnya :

"Katakanlah (wahai Muhammad): 'Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki.

Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

"Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". (Surah Ali-Imran ayat 26-27)

Inilah antara doa-doa untuk dipermudahkan membayar hutang dan kedua-dua ayat iaitu surah Ali-Imran ayat 26-27 perlu diamalkan dengan membacanya sebelum tidur. Semoga amalan ini mudah-mudahan kita mendapat jalan untuk melangsaikan bebanan hutang dengan cepat dan mudah. (Al Durrul Manthur, tafsir ayat 26-27, surah Ali-Imran)

Perkongsian Mufti Wilayah Persekutuan yang menjawab soalan berkaitan hutang dan menyebutnya, apakah doa agar mudah melangsaikan hutang dan apakah amalan supaya dapat melunaskan hutang dengan mudah. Sebenarnya, terdapat beberapa hadis yang baik untuk diamalkan oleh mereka yang terbeban dengan hutang dan juga doa agar mudah membayar hutang.

Hadis Abu Said al-Khudri RA. Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya:

"Rasulullah SAW telah masuki masjid. Tiba-tiba terdapat seorang sahabat bernama Abu Umamah RA sedang duduk di sana. Beliau bertanya: "Wahai Abu Umamah, kenapa aku melihat kau sedang duduk di dalam masjid sedangkan bukan luar waktu solat?"

Abu Umamah menjawab: "Dukacita dan hutang menyelubungiku wahai Rasulullah!"

Rasulullah menjawab: "Mahukah kamu aku ajarkan kepada kamu satu doa jika kamu membacanya Allah akan menghilangkan rasa dukacitamu dan melangsaikan hutangmu."

Abu Umamah menjawab: "Sudah tentu, wahai Rasulullah."

Maka Baginda bersabda: "Bila kamu membaca apa yang aku ajarkan, nescaya Allah hilangkan rasa risau dari dirimu dan melunaskan hutang-hutangmu ketika pagi dan petang."

Doa untuk melangsaikan hutang ini perlu diamalkan pada ketika waktu pagi dan petang dan sebaiknya diamalkan dalam kehidupan seharian. Kita digalakkan menjadikan bacaan doa melunaskan hutang ini sebagai amalan harian tanpa rasa jemu.

doa selesai hutang

Hadis ‘Aisyah R.Anha. Bahawa ‘Aisyah R.Anha memberitahu, bahawa Nabi SAW berdoa dalam solat sebelum salam:

Doa mudah bayar hutang

Imam al-Hafiz Ibn Hajar ada menyebut bahawa makna untuk kalimah maghram ialah dain iaitu hutang. Dikatakan yang dikehendaki dengan al-Maghram ialah apa yang diperhutangkan samaada perkara harus atau tidak, kemudian orang yang berhutang tak mampu untuk membayarnya. Lihat: Ibn Hajar al-Asqalani. Fath al-Bari. jil 2. hlm. 371.

Daripada Suhail, beliau berkata: "Abu Soleh memerintahkan kepada kami apabila salah seorang di antara kami hendak tidur, hendaklah berbaring sebelah kanan kemudian mengucapkan:

Doa agar hutang lunas dan banyak rezeki

doa hapus hutang yang banyak

Baca : Doa Menghilangkan Stres

Untuk pemberi hutang pula, sekiranya orang yang berhutang dengan anda itu tidak berkemampuan untuk membayar hutang dan bukannya dibuat-buat, eloklah berikan tempoh yang sewajarnya atau jika hutang tersebut tidak terlalu banyak, elok dihalalkan saja. Itu lebih baik kerana ada hadis diriwayatkan daripada Abu Hurairah .ra. katanya, Rasulullah bersabda :

"Sesiapa yang menangguhkan hutang orang yang belum dapat membayarnya atau membebaskannya, pada hari kiamat kelak Allah SWT. akan menaunginya di bawah naungan Arasy, di mana pada hari tersebut tidak ada naungan kecuali naungan-Nya." (Hadis Riwayat Tirmizi).

6 Adab Jika Kita Berhutang Dengan Orang


  • Usaha nak selesaikan secepat mungkin. Jika ada duit lebih, utamakan bayar hutang.
  • Target nak selesai bayar sebelum tamat tempoh seperti yang telah dijanjikan.
  • Bayar hutang sebelum ditagih oleh pemiutang.
  • Jika ada masalah tak boleh bayar hutang, terus memberitahu pemiutang dan mohon maaf. Jangan senyap je.
  • Jangan pentingkan diri sendiri pergi bercuti sana sini tapi hutang buat tak reti.
  • Jika orang yang memberi hutang itu telah meninggal dunia, bayarlah kepada warisnya.

Hutang wajib dibayar dan tak kira walau satu sen pun ia harus dibayar jika kita meminta untuk berhutang dan berjanji untuk membayar semula. Mengikut hukum dalam Islam sememangnya dosa berhutang sangat berat. Semoga perkongsian doa bayar hutang serta melunaskan, melangsaikan dan menyelesaikan masalah hutang ini akan membantu anda selain memberikan pengetahuan tentang hukum berhutang. Semoga bermanfaat. - ilmualam.com