Bacaan Doa Tahiyat Akhir & Tahiyat Awal (Rumi & Jawi)

bacaan tahiyat akhir

Dalam solat jika tidak dibaca bacaan Tahiyat Akhir dan Tahiyat Awal, ibadah kita itu seolah-olah tidak sempurna atau lengkap secara keseluruhannya kerana ia adalah rukun dalam solat.

Oleh itu, kita seharusnya membaca doa Tahiyat Akhir dan Awal setiap kali menunaikan solat. Di sini kami kongsikan bacaan ini sepertimana yang anda sedang cari.

Bacaan Tahiyat Akhir dan Tahiyat Awal


Panduan yang ringkas dan mudah ini turut disertakan dengan ejaan rumi berserta dengan paparan gambar dalam Jawi atau Arab.

Bacaan Tahiyat Awal dan Tahiyat Akhir ini amat sesuai untuk mereka yang baru saja ingin belajar menunaikan solat sama ada untuk kanak-kanak atau pun mualaf yang ingin mempelajarinya.

bacaan tahiyat awal

Walau bagaimanapun, perlu dipastikan anda membaca bacaan doa ini dengan yang betul dan tepat kerana jika tersilap atau tertinggal salah satu rukun pasti solat itu akan terbatal.

Antara Syarat Tasyahud

Seperti yang dikongsikan oleh Ustaz Ahmad Hasyimi melalui laman Facebook yang menjelaskan tentang bagaimana tasyahud akhir dan awal dilakukan iaitu dalam Tahiyat Awal dan akhir, katanya:

Ketika Tasyahud akhir, seseorang itu duduk sama ada secara tawarruk iaitu punggung di atas lantai atau secara iftirasy iaitu punggung bahagian kiri di atas tumit kaki kiri.

Di sisi Syafi'eyyah, kedua-dua cara duduk ini sama ada secara Iftirasy atau Tawarruk adalah sah. Cuma dari segi sunnah, duduk Tawarruk adalah pada akhir solat dan duduk Iftirasy pula pada selainnya.

Seorang Faqih an-Nafs, duduknya semasa Tasyahud Akhir adalah dengan mengambil kira keadaan sekeliling.

Sekiranya keadaan sempit, dia memilih duduk secara Iftirasy berbanding Tawarruk. Ini bagi mengelakkan rasa tidak selesa jemaah yang berada bersebelahan sekiranya kita duduk secara Tawarruk.

Sekiranya keadaan lapang atau duduknya secara Tawarruk tidak menyulitkan jemaah lain, maka dia memilih duduk secara Tawarruk.

Bacaan Tahiyat Awal Jawi

doa tahiyat awal jakim

Bacaan Tahiyat Awal Rumi

doa tahiyat awal rumi bahasa melayu

Bacaan Tahiyat Akhir Jawi

Bacaan doa tahiyat akhir rumi

Bacaan Tahiyat Akhir Rumi

tahiyat akhir yang betul

Terjemahan Maksud Bahasa Melayu

"Segala ucapan selamat yang berkat-berkat (berganda-ganda) dan doa yang baik-baik semuanya untuk ALLAH.

Selamat sejahtera atasmu wahai Nabi dan rahmat Allah dan keberkatanNYA. Dan selamat sejahtera atas kita dan juga hamba-hamba Allah yang baik-baik.

Aku mengaku bahawa tiada tuhan melainkan Allah. Dan aku mengaku bahawa Nabi Muhammad itu utusan Allah.

Ya Allah anugerahkanlah kesejahteraan atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarga Nabi Muhammad. Seperti yang Engkau telah anugerahkan kesejahteraan atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim.

Dan berkatilah Nabi Muhammad dan keluarga Nabi Muhammad. Seperti yang Engkau telah berkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau maha terpuji lagi maha tinggi."


Baca : Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Sebelum Salam

Video Bacaan Tasyahud Akhir dan Awal

Di sini kami kongsikan juga panduan yang lebih lengkap yang diterangkan melalui video yang dibawakan oleh Channel Bincang Syariah di laman YouTube.

Anda perlu mendengar satu persatu dan fahamkan apakah yang disampaikan oleh Ustaz tersebut tentang bacaan Tasyahud Awal dan Akhir sesuai sunnah dan sebagainya.


Semoga panduan bacaan Tahiyat Akhir dan Tahiyat Awal ini dapat memberi bantuan kepada anda untuk membacanya dengan betul supaya solat anda lebih lengkap dan sempurna. Insya Allah. Semoga bermanfaat. - ilmualam.com