Ayatul Syifa Penyembuh Segala Penyakit (Zikir, Doa, PDF & Mp3)

ayat, zikir dan doa menyembuhkan sakit

Ayat-ayat syifa untuk penyembuhan sebarang penyakit yang dihidapi oleh sesiapa saja. Doa penyembuhan ini terbukti berkesan dan turut diakui bahawa ia ada penawar berbagai penyakit sama ada untuk anak, kanak-kanak atau orang dewasa.

Mungkin ramai yang masih tidak tahu apakah kebaikan ayat-ayat Syifa ini serta cara-cara untuk menggunakannya dan bagaimana untuk membaca atau cara untuk mengamalkannya. Ianya sangat mudah untuk diamalkan dengan ayat daripada surah kitab suci Al-Quran ini.

Ayat-Ayat Syifa Penyembuh Penyakit


Berikut dikongsikan kepada anda yang ingin tahu cara untuk menggunakannya yang boleh dibaca atau digunakan untuk merawat apa saja jenis dan bentuk penyakit. Malahan sakit kerana bersalin juga dapat dirawat dengan ayat ini yang boleh dibaca pada madu lalu diminum.

Cara-cara:

  • Ia perlu dibaca pada air dan diminum serta dijirus atau mandi pada pesakit.
  • Dibacakan pada madu dengan melekatkan mulut pada boto atau bekas lalu diminum beberapa kali dalam sehari.
  • Dituliskan pada tinta suci dan bersih kemudian dilarutkan pada air seterusnya dijiruskan kepada mereka yang sedang sakit, insya Allah akan sembuh sakintya.

Imam Abu Qasim Qushairi RA dikatakan ada berkata:

"Salah seorang di antara anakku telah jatuh sakit sehingga dia hampir maut. Di waktu itu aku ada bermimpi telah bertemu dengan Rasulullah SAW, Baginda bersabda:

"Mengapakah kamu tidak mengambil berat pada ayat-ayat syifa? Mengapa kamu tidak amal ayat-ayat syifa itu dan memohon kepada Allah SWT supaya disembuhkan daripada penyakit?"


Setelah aku terjaga dari mimpi, aku mula memikirkan tentang peristiwa itu. Setelah diteliti pada Al-Quran, ternyata aku temui ayat-ayat syifa itu pada enam tempat.

Sesungguhnya di dalam al-Quran banyak menyebut tentang ayat-ayat kesembuhan iaitu Ayatul Syifa’ yang membentangkan pelbagai pengajaran penting berkaitan dengan kesihatan dan kesejahteraan diri. Ayat-ayat yang dimaksudkan ialah seperti berikut:

1. Surah at-Taubah: 14:

doa penawar segala penyakit

2. Surah Yunus: 57:

doa syifa penyembuh penyakit

3. Surah an-Nahl: 69:

selawat syifa

4. Surah al-Isra’: 82:

ayat-ayat syifa dalam quran

5. Surah asy-Syu’ara’: 80:

download ayat penyembuh penyakit mp3

6. Surah Fussilat: 44:

ayat-ayat syifa mp3

Maksud Rumi:

"Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: "Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab?"

Katakanlah (wahai Muhammad): "Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman; dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (AL-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar); dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi).

Mereka itu - (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata)."

Penjagaan Kesihatan Seperti Amalan Rasulullah


Allah SWT menyuruh setiap hambaNya agar mentaati Rasulullah SAW, seperti yang tersebut dalam al-Quran (al-Hasyr:7).

Apa saja harta rampasan (fai-i) yang diberikan Allah kepada RasulNya (dari harta benda) yang berasal dari penduduk kota-kota maka adalah untuk Allah, untuk rasul, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang dalam perjalanan, supaya harta itu jangan beredar di antara orang-orang kaya saja di antara kamu.

Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya.


Mengenai hal-hal yang berkaitan dengan rawatan, Rasulullah SAW ada berpesan agar seseorang itu berubat dengan madu dan al-Quran.

Baginda bersabda:

Hendaklah kamu semua melakukan dua kesembuhan, iaitu dengan menggunakan madu dan al-Quran- Riwayat Ibnu Majah.

Dalam sebuah hadis yang dikeluarkan oleh Abu Daud dalam sunannya, Rasulullah SAW ada bersabda:

Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit, dan menjadikan bagi setiap penyakit itu ubat, kerana itu hendaklah kamu semua berubat, dan jangan berubat dengan benda yang haram.

Hadis ini diperkuatkan dengan hadis-hadis lain, di antaranya hadis yang berbunyi:

Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua.

Al-Quran mengandungi pelbagai pengajaran dan maklumat penjagaan diri daripada pelbagai penyakit, memelihara kesihatan jasad juga roh. Dalam surah al-Maaidah: 6:

ayat-ayat dan doa syifa

Maksud Rumi:

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali;

dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu:

sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.


[*2] Maksudnya: sakit yang tidak boleh kena air.
[*3] Ertinya: menyentuh. menurut jumhur Ialah: menyentuh sedang sebagian mufassirin Ialah: menyetubuhi.

Dalam ayat ini Allah SWT menyuruh orang yang beriman yang hendak mendirikan sembahyang agar membasuh muka dan tangan hingga ke siku, menyapu rambut dan kedua belah kaki hingga ke buku lali. Sesungguhnya wuduk yang dilakukan itu berupaya memelihara jasad, menjaga kulit daripada objek najis yang terdapat padanya.

Membersihkan tanah, debu, kotoran-kotoran dan kuman yang mengotorkan tangan. Begitu juga dengan amalan berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung, bersiwak untuk memelihara gigi dan alat penghadam makanan.

Allah SWT juga menyuruh orang yang berjunub agar membersihkan diri (al-Maa-idah: 6) untuk membersihkan seluruh jasad, mengembalikan kecerdasan tubuh, memulihkan semula edaran darah juga mencergaskan fungsi sendi otot dan urat saraf.

Di samping membersihkan anggota zahir, sembahyang merupakan tuntutan menyucikan batin. Mengelakkan diri daripada melakukan dosa-dosa kecil yang berpanjangan juga kemungkaran dosa-dosa besar.

Akan lahir daripada ibadah tersebut semulia-mulia akhlak dalam diri. Dengan sembahyang jiwa menjadi tenang. Ketenangan merupakan asas kesejahteraan individu.

Allah SWT mewajibkan setiap orang agar berpuasa untuk melahirkan rasa takwa. Berpuasa secara tidak langsung memberi kerehatan pada seluruh organ penghadaman, menyebabkan puasa sekarang ini merupakan satu kaedah terbaru, yang diterima umum untuk mengubat penyakit dalam perut, radang paru-paru, sakit sendi juga lain-lain penyakit serius.

Untuk memelihara kesihatan, Islam menegah seseorang memakan makanan yang memberi mudarat seperti bangkai, babi dan sebagainya, juga melarang zina kerana ia merosakkan diri dan masyarakat.

Rasulullah SAW juga memberi amaran agar jangan memasukkan makanan ke dalam makanan (menambah makanan sebelum makanan di mulut hancur terkunyah), memberi amaran tentang bahaya taun dan kusta dan menggesa orang yang sakit agar berubat.

Baginda juga menegah seseorang membuang air kecil di air yang berlari.

Mengambil makanan ketika perlu merupakan satu faktor utama kesihatan yang berterusan. Selain daripada mendatangkan mudarat, amalan menelan makanan sebelum hadam, melakukan pergerakan yang banyak selepas makan juga tidak baik.

Baginda SAW juga menyuruh agar setiap makanan dan minuman ditutup dengan menyebut nama Allah, agar tidak jatuh padanya binatang yang beracun, yang boleh membunuh pemakan atau peminumnya.

Allah SWT menegah seseorang itu makan atau minum berlebihan (A1-A’raaf: 31),

wa syifa ullima fissudur

Maksud Rumi:

"Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas."

[*4] Maksudnya: tiap-tiap akan mengerjakan sembahyang atau thawaf keliling ka’bah atau ibadat-ibadat yang lain.
[*5] Maksudnya: janganlah melampaui batas yang diperlukan oleh tubuh dan jangan pula melampaui batas-batas makanan yang dihalalkan.

Al-Ustaz Marzuq (1989: 28) menjelaskan bahawa sekiranya seseorang itu ingin hidup terhindar daripada penyakit, mereka hendaklah makan dalam keadaan sederhana, Punca penyakit ialah makanan yang berlebihan.

Baca : Kebaikan Membaca dan Mengamalkan Al-Quran

Sayidina Umar ada berkata:

Jauhilah makan berlebihan, sesungguhnya ia penyebab rosak diri, mewarisi penyakit, menyebabkan malas sembahyang, dan hendaklah kamu menjaga makan, kerana ia paling baik untuk jasad, dan hindarkan daripada berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah bencikan orang alim yang gemuk. - Riwayat Abu Naim.

Rasulullah SAW juga ada bersabda:

Orang mukmin makan dalam satu perut, walhal orang kafir makan dalam tujuh perut - Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Hadis yang mulia ini mengandungi rahsia kesihatan yang besar. Orang yang sedikit makan, sedikit minumnya. Orang yang sedikit minumnya, kurang tidurnya.

Daripada orang yang kurang tidur akan lahir keberkatan pada umurnya. Sebaliknya orang yang penuh perutnya, banyak minumnya, menyebabkannya banyak tidur. Orang yang banyak tidur kurang keberkatan umurnya.

Orang yang mengambil makanan berpatutan sejahtera alat penghadaman tubuhnya. Menyebabkan tubuh dan hatinya dalam keadaan baik. Sebaliknya orang yang banyak makan alat penghadamannya akan lemah, penat bekerja dan berkemungkinan akan rosak, menyebabkan rosak seluruh jasad.

Keras hatinya, pendengarannya lambat menerima hakikat, menyebabkan seluruh pancainderanya sukar tunduk taat kepada perintah Allah, untuk patuh melakukan sesuatu yang baik.

Sesungguhnya Allah menjadikan Al-Quran itu adalah untuk penyembuh penyakit serta rahmat bagi orang yang beriman. Jadi, membaca ayat Al-Quran tertentu atau ayat-ayat syifa dijadikan sebagai ikhtiar untuk menyembuhkan penyakit tidak salah sama sekali malahan digalakkan kerana ia juga adalah salah satu penawar penyakit terbaik.

Ayat-Ayat Al-Quran Penyembuh Semua Penyakit


Ayat Syifa Mp3 dan PDF File

Selain ayat Al-Quran yang dikongsikan daripada video YouTube, kami turut berkongsi dengan anda ayat syifa Mp3 dan dalam file PDF untuk rujukan yang boleh anda download tanpa perlu minta kebenaran.


Semoga perkongsian ayat-ayat syifa ini akan dapat membantu anda untuk menggunakan dalam perubatan Islam. Sesungguhnya ayat-ayat dan doa penyembuh ini sangat baik untuk diamalkan oleh mereka yang ingin disembuhkan oleh sebarang penyakit atau masalah yang dihadapi. Semoga bermanfaat kepada anda semua. Sumber Darussyifa'