Surah Al-Maidah Rumi dan Jawi (Maksud & Terjemahan)

surah al-maidah rumi dan jawi terjemahan

Surah Al-Maidah atau Al-Maa'idah (Hidangan), ia mempunyai 120 ayat termasuk dalam golongan surah Madaniyyah. Surah hebat ini dinamakan Al-Maa'idah kerana di dalam mengisahkan tentang pengikut-pengikut setia Nabi Isa AS.

Surah Al-Maidah juga dinamakan sebagai Al-Uqud yang membawa maksud Perjanjian dimana Allah menyuruh supaya hamba-hambaNya menepati janji mereka terhadap Alla SWT serta perjanjian-perjanjian yang telah mereka buat sesama manusia.

Surah Al-Maidah Terjemahan Rumi dan Jawi


Berikut dikongsikan Surah Al-Maidah dan terjemahan rumi iaitu Bahasa Melayu dan juga jawi bergambar yang akan memudahkan anda untuk membacanya serta turut disertakan tafsir iaitu maksud atau makna bagi setiap ayat yang terdapat dalam surah ini.

Bacaan Surah Al-Maidah secara keseluruhan dalam bentuk video dari YouTube yang disertakan terjemahan pada setiap baris ayat yang mudah untuk difahamkan. Anda juga boleh muat turun atau download surah ini dalam bentuk PDF dan Mp3.

Full Video Surah Al-Maidah & Terjemahan


Surah Al-Maidah Ayat 1 - 2

surah al maidah rumi

Bacaan Surah Al-Maidah Rumi

Ayat 1:

Ya_ ayyuhal lazina a_manu_ aufu_ bil 'uqu_d(i), uhillat lakum bahimatul an'a_mi illa_ ma_ yutla_ 'alaikum gaira muhillis saidi wa antum hurum(un), innalla_ha yahkumu ma_ yurid(u).

Ayat 2:

Ya_ ayyuhal lazina a_manu_ lu_ tuhilla_ sya'a_iralla_hi wa lasy syahral hara_ma wa lal hadya wa lal qala_'ida wa la_ a_mminal baital hara_ma yabtagu_na fadlam mir rabbihim wa ridwa_na_(n), wa iza_ halaltum fasta_du_, wa la_ yajrimannakum syana'a_nu qaumin an saddu_kum 'anil masjidil hara_mi an ta'tadu_, wa ta'a_wanu_ 'alal birri wat taqwa_, wa la_ ta'a_wanu_ 'alal ismi wal'udwa_n(i), wattaqulla_h(a), innalla_ha syadidul 'iqa_b(i).

Untuk Surah Al-Maidah rumi anda boleh download secara keseluruhan bacaan surah ini yang ditulis dalam Bahasa Melayu melalui butang download yang disertakan di bawah.


Surah Al-Maidah Ayat 3 - 5

surah al maidah ayat 1 dan 2

Surah Al-Maidah Ayat 6 - 9

surah al maidah terjemahan

Surah Al-Maidah Ayat 10 - 13

surah al-maidah pdf

Surah Al-Maidah Ayat 14 - 17

download al maidah

Surah Al-Maidah Ayat 18 - 23



Surah Al-Maidah Ayat 24 - 31

bahasa melayu

Surah Al-Maidah Ayat 32 - 36

mengaji

Surah Al-Maidah Ayat 37 - 41

arab

Surah Al-Maidah Ayat 42 - 45

surah al-maidah dan terjemahannya

Surah Al-Maidah Ayat 46 - 50

perjanjian

Surah Al-Maidah Ayat 51 - 57

ayat al quran

Baca : Surah Al-Baqarah

Surah Al-Maidah Ayat 58 - 64

makna al maidah

Surah Al-Maidah Ayat 65 - 70

surah maidah

Surah Al-Maidah Ayat 71 - 77

al maidah

Surah Al-Maidah Ayat 78 - 83

surah al madiah maksud

Baca : Surah Al-Imran

Surah Al-Maidah Ayat 84 - 90

al maa'idah rumi

Surah Al-Maidah Ayat 91 - 95

surah al ma'idah jawi

Surah Al-Maidah Ayat 96 - 103

surah al maidah ayat 103

Surah Al-Maidah Ayat 104 -108

tafsir surah al maidah ayat 2

Surah Al-Maidah Ayat 109 - 113

surah al maidah jawi

Surah Al-Maidah Ayat 114 - 120

terjemahan surah al maidah

Jika anda perlukan Surah Al-Maidah full dalam bentuk audio Mp3 atau file PDF secara keseluruhan termasuk rumi dan jawi serta tafsir dan terjemahan dalam Bahasa Melayu, anda boleh download dan simpan seperti yang disertakan di bawah tanpa perlu minta keizinan.


Semoga perkongsian Surah Al-Maidah rumi dan jawi berserta terjemahan tafsir dari setiap ayat-ayat ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh semua. Marilah kita amalkan dengan membaca Al-Quran setiap hari, insya Allah hidup akan tenang dan penuh keberkatan dari Allah SWT. - ilmualam.com