Koleksi Doa Untuk Kebahagiaan Suami Isteri dan Keluarga

doa untuk kebahagiaan rumah tangga dan keturunan

Koleksi doa kebahagiaan suami isteri dan keluarga. Doa adalah senjata orang Mukmin dan ia juga adalah satu bentuk ibadah yang mana ia menjadi satu perkara asas di dalamnya. Dengan berdoa juga dapat membuktikan keimanan dan kecintaan seseorang terhadap Allah SWT.

Berdoa adalah harapan, meminta atau memohon sesuatu daripada Allah untuk kejayaan, kebaikan, ketenangan, kebahagiaan, kesihatan, kesyukuran dan sebagainya. Doa juga adalah ibadat yang paling agung. Jika kita menghadapi kesukaran, kita wajib berdoa dan janganlah sekalipun merasa ego dengan apa yang kita ada.

Dengan berdoa pastinya kita akan merasa tenang dan yakin bahawa doa kita akan dimakbulkan oleh Allah SWT. Allah Maha Mendengar dan kepadaNya sahaja tempat kita meminta, meraih simpati dan mengadu nasib tanpa rasa malu. Kita boleh meminta doa untuk keluarga bahagia, suami isteri, anak dan semuanya.

Doa Kebahagiaan Suami Isteri & Keluarga


Doa untuk kebahagiaan suami isteri ini digalakkan dibuat setiap kali selepas solat 5 waktu. Suami diwajibkan sedekah surah Al Fatihah kepada isteri sebanyak sekali dan begitu juga isteri sedekahkan surah Al Fatihah kepada suami satu kali setiap kali setelah selesai menunaikan sembahyang lima waktu. Insya Allah, mustajab dan inilah antara rahsia keluarga bahagia dan kebahagiaan rumah tangga.

doa untuk keluarga bahagia

Maksudnya : "Katakanlah ya Muhammad! "Jika kamu mengasihi Allah, maka hendaklah kamu mengikuto aku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Penyayang."

Doa Kepada Suami dan Isteri


Doa isteri adalah kunci kejayaan seorang suami. Pasti sejuk hati para suami sekiranya sambil isteri mencium tangan suami di saat suami hendak melangkah ke tempat kerja, lalu mendoakan suaminya sambil memberikan senyuman dengan penuh keikhlasan hati.

Doa isteri amat diperlukan oleh seorang suami bagi mendapatkan kejayaan dunia dan akhirat. DOA seorang isteri untuk suami memang mustajab kerana jika wanita bermunajat, ia memang ikhlas. Usaha yang disusuli dengan doa adalah faktor yang memberi kebahagiaan kepada rumah tangga.

Doa bahagia suami isteri selepas solat

Kepergian suami di pagi hari dalam rangka mencari nafkah dituliskan sebagai pahala jihad oleh Allah SWT. Agar suami anda berangkat jihad dengan lapang dan penuh semangat, maka apa salahnya dan seberapa sulitnya sebagai isteri melayani dan mempersiapkan segala keperluannya.

Kerana Allah menjanjikan dalam HR Bukhari-Muslim:

"Barang siapa menyiapkan perlengkapan orang yang akan berjihad di jalan Allah, maka ia pun dinilai seperti orang yang berjihad."

Isteri perlu banyak berdoa yang baik-baik untuk suami agar suami itu dipermudahkan urusannya di dunia dan di akhirat. Berkat doa isteri suami akan sentiasa terhindar dari musibah semasa isteri tiada di sisi. Doa yang baik-baik akan menyatukan hati dengan suami. Jika isteri marah pada suami, tetap doakan yang baik-baik. Pulangannya akan datang kemudian, InsyaaAllah. - Hajah Rohana Saad.

Doa Keluarga Bahagia


doa rumah tangga berkekalan

Maksudnya: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa."

Doa Untuk Rumah Tangga Bahagia


Perselisihan faham, pertengkaran atau pergaduhan kecil adalah adat dalam rumah tangga dan pasangan suami isteri pasti akan melalui perkara ini walau sekali sepanjang perkahwinan. Walau bagaimanapun, apabila bergaduh wajib untuk suami atau isteri mencari jalan penyelesaian dengan memujuk atau menenangkan pasangan.

Memujuk isteri atau suami biasanya agak sukar kerana setiap pasangan mempunyai ego masing-masing. Memujuk bukanlah satu perkara yang mudah dan ia tidak semudah disangka seperti ketika waktu bercinta dulu. Jadi, setiap pasangan harus bijak menyelesaikan ketika pergaduhan berlaku.

doa untuk suami dan isteri

Kawalan emosi adalah perkara utama selain kekuatan mental yang diperlukan, biasanya suami lebih tenang daripada isteri. Manakala isteri biasanya akan habis-habisan membela diri dan ingin dipujuk serta disayangi. Walau apa sekalipun suami juga harus bijak mengawal keadaan agar tidak menjadi lebih teruk lagi.

Antara amalan utama untuk keluarga bahagia yang harus dijadikan amalan harian adalah dengan menggunakan ayat Al-Quran yang wajib dipraktikkan setiap pasangan suami isteri agar rumah tangga terus bahagia dan tenang tanpa sebarang masalah.

Selain doa Nabi Yusuf yang boleh anda amalkan, kami kongsikan juga beberapa Surah Al-Quran yang boleh kita manfaatkan untuk melembutkan hati pasangan suami isteri dan terus menyayangi dan mengasihi kita. Selain itu amalkanlah doa-doa rumah tangga bahagia yang lain untuk terus mengekalkan kasih sayang suami isteri.

Surah Yasin Ayat 36

doa rumah tangga bahagia dunia akhirat

Maksudnya: "Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka atau pun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya."

Surah Al-Hujurat Ayat 13

Koleksi doa keluarga bahagia

Maksudnya: "Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).

Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)."

Surah Ali-Imran Ayat 14

Doa mohon kebahagiaan rumah tangga

Maksudnya: "Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang dingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak berpikul-pikul dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)."

Syarat Untuk Doa Diterima Allah SWT

Jika ingin doa diterima Allah SWT, berdoalah dengan penuh keikhlasan hati serta yakin. Antara adab-adab berdoa yang betul adalah dengan memulakan puji-pujian kepada Allah SWT terlebih dahulu dan disusuli dengan selawat ke atas Rasulullah SAW.

Baca : Adab dan Etika Berdoa Dalam Islam

Adalah wajib untuk memastikan niat kita diperbetulkan terlebih dahulu sebelum berdoa dan juga cara-cara untuk berdoa wajib dititikberatkan serta hendaklah tidak melanggari syariat yang telah ditetapkan dan dikhususkan dalam Islam.

Semoga perkongsian koleksi doa untuk kebahagiaan suami isteri dan keluarga berserta doa rumah tangga bahagia ini akan dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Ketahuilah bahawa Al-Quran adalah kalam yang paling baik dan paling sempurna untuk manusia berhubung dengan Allah SWT iaitu doa. - ilmualam.com